3 misverstanden over Crowdfunding

Een van de snelst groeiende wervingskanalen is crowdfunding. De opbrengsten via crowdfunding verdubbelen bijna elk jaar. Werd er in 2014 nog 63 miljoen opgehaald via crowdfunding, in 2018 was dat 329 miljoen. Ruim 5 keer zoveel in 4 jaar tijd! (bron: crowdfundingcijfers.nl)

Toch blijven de goede doelen achter.

Van de ruim 1,1 miljard euro die in Nederland is opgehaald via crowdfunding vanaf 2011, is slechts 61 miljoen (5,5%) opgehaald voor maatschappelijke projecten. En dat is vreemd omdat juist goede doelen van nature weten hoe ze de crowd kunnen oproepen en betrekken. Hoe komt het dan dat zij heel beperkt meeliften op de groei van projecten die met crowdfunding worden gefinancierd?

Ik wil 3 misverstanden over crowdfunding met je delen die mogelijk ervoor zorgen dat goede doelen niet het maximale uit crowdfunding halen:

  1. Op een crowdfunding platform krijg je (vanzelf) veel aandacht voor je project
  2. Bij crowdfunding moet je een tegenprestatie bieden
  3. Crowdfunding is vooral voor bedrijven en start-ups

Dit lijken misschien open deuren, maar voor veel maatschappelijke organisaties zijn ze minder open dan het in eerste instantie lijkt. Anders was het aandeel van maatschappelijke projecten via crowdfunding inmiddels al veel groter…

Op een crowdfunding platform krijg je (vanzelf) veel aandacht voor je project

Er zijn mensen die denken dat het vooral belangrijk is om je project op een groot platform te plaatsen. Want, is de gedachte, die krijgen veel bezoeker die dan ook ons project zien en vast ook gaan funden. Helaas is het tegendeel waar. Je zult zelf je project moeten promoten. Door middel van leuke aansprekende berichten via social media, je website, banners en emailings breng je jouw project onder de aandacht bij de doelgroep die je voor ogen hebt, dat gaat niet vanzelf. Dit vraagt dus om een concreet campagneplan met in elk geval de volgende onderdelen:

-Wat is je doel
-Wat heb je daarvoor nodig
-Waarom is dat belangrijk (en voor wie/wat is dat belangrijk)
-Welke impact verwacht je van/door jouw project
-Op welke doelgroep richt je de campagne
-Welke middelen zet je in (foto, film, poster, emailings, etc)
-Welke mensen (ambassadeurs) kunnen/willen helpen om jouw project te promoten (olievlekprincipe)
-Wat doe je wanneer de campagne dreigt in te zakken
-Wat post je wanneer (planning)

 

Bij crowdfunding moet je een tegenprestatie bieden

Hier ligt een groot verschil met zakelijke projecten. Voor hen is het gebruikelijk om een tegenprestatie te bieden. Door rente op de lening, door korting op een product of dienst of in de vorm van een exclusieve aanbieding. Voor goede doelen ligt dat anders. Via crowdfunding bied je mensen de mogelijkheid om jouw project te realiseren. Daar ligt voor hen meestal ook de beloning. Zij vinden dat project er moet komen, zij streven dezelfde idealen na en het resultaat is voldoening dat dit gelukt is. Soms zijn er mooie vormen die een tegenprestatie bieden waardoor mensen extra gestimuleerd worden om mee te doen.

Het is de kunst een tegenprestatie te bieden die onbetaalbaar is, past bij de missie van het project en weinig kost.

Zo kan een schouwburg met een renovatieproject onder de funders een aantal stoelen ‘verloten’ waar de naam van  de funder op komt te staan. Kost niet veel, is een unieke kans en past bij het project. Maar denk ook aan een waterput in Oeganda waarbij een aantal namen vermeld worden. Of een exclusieve rondleiding, meet en greet…. Voor de creatieve fondsenwerver zijn er veel verschillende mogelijkheden om een funder iets terug te geven dat niet veel kost, maar wel waarde heeft!

 

Crowdfunding is vooral voor bedrijven en start-ups

Je zou haast denken dat dit waar is wanneer je kijkt naar de inkomsten die bedrijven en start-ups ophalen via crowdfunding. Maar goede doelen verbinden mensen al jaren aan maatschappelijke projecten. Eigenlijk is crowdfunding een vernieuwde variant van wat zij al jaren doen. En juist het activeren van de crowd om een maatschappelijk doel te realiseren past heel goed bij crowdfunding. Hier liggen volop kansen voor non-profit organisaties! Wil je meer weten over de mogelijkheden voor crowdfunding voor jouw project? Luister dan de podcast over crowdfunding.

Tot slot; een paar tips

Het is wel belangrijk dat een crowdfundingsactie een begin en een eind heeft, mensen willen graag weten wat je nodig hebt en voor wanneer. Je hebt namelijk verschillende type funders. Je hebt de “early adopters”, mensen die een van de eersten willen zijn. Je kent ze wel; die mensen die als eerste een smartwatch hadden en als eerste in een Tesla reden. Dit zijn de mensen die jouw project financieren in het eerste uur. Maar er zijn ook mensen die eerst afwachten of de doelstelling gehaald gaat worden, de “late majority”. Deze mensen stappen pas in wanneer je over de helft van je doelstelling bent.

Een crowdfundingcampagne kent dus verschillende fasen. Zorg ervoor dat je op verschillende momenten tijdens de campagne leuke en aansprekende content deelt zodat mensen een aantal keer herinnerd worden aan jouw project (zonder dat het irritant wordt). Het helpt ook wanneer je een aantal mensen vooraf informeert voordat de campagne online komt te staan. Lanceer de campagne pas wanneer je minimaal 20% van je doel binnen hebt aan toezeggingen, zo maakt je campagne een vliegende start. En het helpt natuurlijk wanneer mensen ‘ambassadeur’ van jouw project worden en het delen met hun netwerk via verschillende socials.

 

Meer weten over crowdfunding? Volg de Elearning over crowdfunding

 

Deel dit bericht!