Wat kost fondsenwerving?

Deze vraag wordt mij regelmatig gesteld: wat kost fondsenwerving? En vaak wordt er meteen achteraan gezegd “en doe je ook no-cure-no-pay?”

 

Logisch dat mensen deze vraag stellen. Meestal gaat het om non-profit organisaties en zij willen zoveel mogelijk geld aan hun missie besteden. Ik ondersteun die gedachte van harte. Er is al veel geld verloren gegaan aan niet doordachte plannen en impulsieve acties…

 

En toch stel ik de vraag meestal andersom: wat heb je nodig? Dat kan nogal verschillen. Duizend euro, tienduizend of zelfs honderdduizend? Het doel bepaalt welke middelen je nodig hebt. Denk daarbij niet alleen aan geld, maar ook tijd, capaciteit, materialen expertise, etcetera.

 

Stel je voor dat je tienduizend euro investeert om honderdduizend euro op te halen. Is dat dan veel of weinig? Ik spreek vaak met ondernemers en zij zouden direct tekenen voor zo’n resultaat. Tien keer je investering terugverdienen is geen gek rendement. Dus alleen naar kosten kijken, zonder de verhouding met wat het oplevert geeft een vertekend beeld.

 

En de visser investeert eerst in het juiste aas voordat hij zijn hengel kan uitwerpen om een vis te vangen…

 

Maar in de non-profit sector vinden we het toch lastig om op die manier te kijken naar kosten en baten. Neem de terugkerende discussie over directiesalarissen. Wat verdient de directeur van een goed doel? Deze vraag (met de nodige kritieken) komt elk jaar wel weer voorbij. Blijkbaar willen we liever een goedkope kracht dan een goede die ‘ons’ goede doel bestuurt. Gaat dat voor je huisarts ook op? En voor het onderwijzend personeel op de school van je kinderen? Hoe dan ook, we moeten anders leren kijken naar investeringen en zorg dragen voor verantwoorde investeringen. 

 

Terug naar de vraag: wat kost fondsenwerving? Volgens het CBF mag je niet meer dat 25% van wat je ophaalt aan de kosten daarvoor besteden. Dus zeg maar € 0,25 van elke € 1,- De vraag is of je die norm zelf acceptabel vindt. Persoonlijk denk ik dat 10-15% redelijk is. En de motivatie is kinderlijk eenvoudig. Het binnenhalen van steun (in elke vorm) voor jouw sociale missie is cruciaal voor het realiseren ervan. ‘No money, no missie’. Daarom maak je een goed doordacht plan voor je fondsenwerving en zorg je voor de juiste mensen die dat plan met zorg uitvoeren, zodat de kans op rendement op je investering zo groot mogelijk is. Ga niet voor goedkoop maar ga voor goed, voor een eerlijke prijs!  Wil je meer rendement halen uit je fondsenwerving, maak dan gebruik van de Elearning Fondsenwerving voor optimaal resultaat!

Deel dit bericht!