Het succes én de ondergang van het Glazen Huis – 7 lessen voor goede doelen

Dit jaar geen glazen huis zo vlak voor kerst, maar DJ’s die door Nederland lopen om zo geld in te zamelen voor 3 verschillende doelen. Wat goede doelen kunnen leren van Serious Request van 3FM.

 

Het Glazen Huis is bedacht door Giel Beelen, Sander de Heer en Jan Willem Roodbeen. Na de dramatische gijzelingsactie in Beslan in 2004 kwamen deze DJ’s op het idee om iets te gaan doen voor het goede doel. Tegelijkertijd zat 3FM in een dip doordat de succesvolle DJ’s Ruud de Wild en Rob Stenders de zender verlieten. De zender had een campagne nodig om op de kaart te komen. De combinatie van deze twee zaken leidde tot het Glazen Huis.

 

Voor wie het niet kent; 3 DJ’s lieten zich 5 of 6 dagen opsluiten in een glazen huis, waar zij in estafettevorm non-stop verzoekplaten draaiden tegen betaling voor het goede doelen. Ze mochten het huis niet verlaten en al die tijd niet eten. Tijdens deze dagen werden mensen opgeroepen om acties te bedenken en de opbrengst te schenken aan Serious Request. Allerlei leuke gasten kwamen langs in het Glazen Huis, ook Willem Alexander heeft het Glazen Huis bezocht en ook hij had een envelop bij zich met inhoud. Op kerstavond werden de DJ’s weer uit het huis gehaald en werd de opbrengst bekend gemaakt.

 

De eerste editie in 2004 van het Glazen Huis leverde € 915.955,- op. Op het hoogtepunt in 2012 was de opbrengt maar liefst € 13.839.731,- Van 2004 tot 2017 heeft het Glazen Huis in Nederland ruim € 100 miljoen opgeleverd.

Opbrengsten Glazen Huis

7 lessen die goede doelen kunnen leren van het Glazen Huis:

  1. Een probleem is een kans

Het vertrek van twee succesvolle DJ’s was mede de aanleiding om een ludieke actie te verzinnen om zo de zender weer op de kaart te zetten.

  1. Durf risico te nemen

Vaak zijn we te voorzichtig. Omdat we als goede doelen onder een maatschappelijk vergrootglas liggen. 3FM bedacht iets nieuws en ik kan me voorstellen dat ze nooit hadden kunnen vermoeden dat dit idee ruim € 172 miljoen euro zou opleveren. Het risico wat ze hebben genomen heeft zich behoorlijk uitbetaald.

  1. Speel in op de actualiteit

De situatie in Beslan in 2004 waarbij 1100 kinderen werden gegijzeld op een school leefde in de samenleving. Iedereen leefde mee met wat daar gebeurde. 3FM speelde in op dit gevoel wat leefde in de samenleving door in actie te komen voor mensen in nood. Dit was mede bepalend voor het succes.

  1. Neem de tijd

Pas bij de 9eeditie bereikte de actie zijn hoogtepunt. Een succesvol evenement opzetten om inkomsten te werven kost tijd.

  1. Evalueer en leer

Door de tijd veranderde de invulling van het Glazen Huis. Leer van elke keer. Houd vast wat goed is en neem afscheid van onderdelen die niet succesvol zijn. Doe dit aan de hand van een gedegen evaluatie, dat voorkomt dat je het kind met het badwater weggooit.

  1. Bouw een succesvolle actie uit

In 2006 ging het Glazen Huis over de grenzen naar België. In 2007 volgde Zwitserland. In de jaren erna sloten landen als Zweden, Zuid-Korea, Oostenrijk, Letland en Portugal aan. De buitenlandse edities zouden in totaal ruim € 72 miljoen opleveren. Ook de Nederlandse overheid zag het succes en deed mee.

  1. Durf te stoppen

Na de editie van 2012 liepen de jaarlijkse opbrengsten terug. In 2012 en 2014 was het nog altijd ruim 12 miljoen euro, een serieus resultaat. In 2015 en 2016 liep het verder terug tot ongeveer 8,7 miljoen. In 2017 was de opbrengst 5 miljoen euro. Je zou kunnen zeggen dat dit nog steeds een behoorlijk resultaat is, maar het was duidelijk dat het succes was geweest. Het is een moedig besluit van 3FM om een nieuwe weg in te slaan, ook al weten ze niet wat het zal brengen.

 

Ik hoop dat deze 7 lessen voor jou bruikbaar zijn om inkomsten werven via een evenement. Wil je meer weten, download dan gratis de whitepaper ‘Event Fundraising’. Heb je vragen over hoe je een succesvol evenement organiseert, ik help je graag. Neem gerust even contact op.

Deel dit bericht!