Zit je lekker?

Zit je lekker?
Uit verschillende trends en ontwikkelingen is helder dat steeds meer donateurs een duidelijke voorkeur hebben voor een flexibele manier van geven, maar veel goede doelen hebben hier geen aanbod voor.

 

Flexibilisering
Blijkbaar willen donateurs niet ergens aan vast zitten. Niet zo gek eigenlijk als je bedenkt dat de wereld om ons heen flexibiliseert. Verplaats jezelf even naar de rol van consument. Hoe lang wil je vastzitten aan je abonnement voor je mobiele telefoon? Aan de verzekering voor ziektekosten? Je energieleverancier? Je snapt het al, dat willen we niet. We willen vrij zijn in onze keuze om nu iets te kiezen en morgen iets anders. Steeds meer wet- en regelgeving biedt ons als consumenten die vrijheid. Maar ook leveranciers haken er op in en bieden allerlei flexibele abonnementsvormen. Mijn reisverzekering is nu per maand opzegbaar, en ik kan ook volgende maand overstappen naar een andere energieleverancier.

 

Vastleggen?
Die vrije consument is dezelfde persoon als onze donateur. Oei, nu wordt het lastig…. We willen graag de bijdrage van onze donateur voor een langere tijd vastleggen. Enerzijds om de kosten van de werving terug te verdienen, anderzijds om onze doelstellingen te realiseren. “Vastleggen?” zeg je misschien, “donateurs kunnen bij ons op elk moment opzeggen”. Natuurlijk, dat is zo. Maar in onze werving gaan we voor de ‘abonnementen’ van een vaste bijdrage per maand. En nu zegt de donateur vooral nergens aan vast te willen zitten…

 

Steeds opnieuw
Dit betekent nogal wat! Wat dan vraag je je misschien af… Nou bijvoorbeeld dat we onze donateur steeds opnieuw moeten vragen om een bijdrage. Of eigenlijk nog beter: fans maken van onze donateurs! Dus niet elke maand afschrijven, maar steeds weer opnieuw enthousiast maken voor jouw missie. En daarbij vormen van doneren gebruiken die dit snel, simpel en op een veilige manier ondersteunen. Om dit te kunnen doen heb je een database nodig waarin je simpel de interesses per donateur kunt registreren, zodat je heel gericht per campagne de juiste doelgroep kunt benaderen. Het bekent ook dat we ons steeds weer moeten afvragen wat willen we nou eigenlijk willen bereiken, met wie en hoe gaan we dat doen. Vaak weten we dat wel in onze vergaderkamers, maar weet de donateur dat ook? Kan hij/zij benoemen wat je doet, waarom je dat doet en hoe je het wilt bereiken? Is zeker een onderzoekje waard, om te toetsen onder je donateurs.

 

Moeilijk?
Misschien wordt je helemaal niet blij van deze blog, omdat je je aanpak moet aanpakken. Hoe doe je dat? Hoe zorg je ervoor dat je weet wat je donateurs denken en wat ze belangrijk vinden? Hoe seleceteer je de juiste donateurs voor een specifieke campagne? Misschien vind je het heel spannend om over te schakelen op nieuwe, flexibele vormen van doneren. Geen nood, wij helpen je graag op weg! Maar je kunt ook gewoon niets doen en denken dat deze hype wel overwaait….

Deel dit bericht!