10 jaar Grantiou Fondsenwerving: gratis e-learning voor iedereen!

10 jaar Grantiou Fondsenwerving: gratis e-learning voor iedereen!

Op 1 april 2022 is het precies tien jaar geleden dat Gerald van Dijk startte met Grantiou Fondsenwerving. “Een mijlpaal die gevierd moet worden”, aldus Van Dijk. Hij stelt zijn E-learning Fondsenwerving daarom gratis beschikbaar voor iedereen die een volgende stap wil zetten in fondsenwerving. In een interview blijkt hij terug.

Interview: Gerdien Karssen

 

Waarom ben je met Grantiou begonnen?

Ik heb eerst twaalf jaar in de IT gewerkt met veel plezier. Wat mij op een gegeven moment tegen ging staan was dat targets altijd naar boven werden bijgesteld. Of de markt nu goed of slecht was; er moest altijd meer winst worden gemaakt. Uiteindelijk ben ik op zoek gegaan naar een andere invulling. Het werd een overstap naar de non-profit sector. Met knikkende knietjes, haha. En ik dacht: als dit niks wordt, dan poets ik dat op m’n CV nog wel recht als een soort maatschappelijke diensttijd. Maar er hoefde niet gepoetst te worden, ik ben nog altijd actief bij goede doelen, met veel plezier en toewijding.

 

In het verleden werkte ik als manager fondsenwerving bij onder andere Dorcas en het Ronald McDonald Kinderfonds. De combinatie met mijn twaalf jaar ervaring in het bedrijfsleven maakt mij in staat om missie gedreven én bedrijfsmatig te werken. Het deel missie gedreven zit bij de meeste goede doelen wel goed; medewerkers van goede doelen zijn vaak hoog gemotiveerd. Maar het bedrijfsmatig sturen, daar schort het nog wel eens aan. Om op langere termijn uit te komen op de plek waar je wilt zijn, is het belangrijk strategische keuzes te maken en daar trouw aan te blijven. Voor goede doelen is het van belang dat ze heldere keuzes maken die in lijn liggen met hun strategie. En je kunt je tijd, geld en middelen maar één keer besteden. Dan wil je dat de kans op resultaat zo groot mogelijk is. Dat is waar ik goede doelen mee help.

 

Kun je hier een voorbeeld van geven?

Stel dat een organisatie ervoor kiest om qua inkomsten te groeien door op zoek te gaan naar mensen met een soortgelijk profiel als de huidige achterban. Dan is het belangrijk dat je een profielanalyse hebt van je eigen achterban en een campagne ontwikkelt die aansluit bij de interessegebieden van deze doelgroep. Wanneer iemand op dat moment voorstelt om een nieuwe doelgroep te gaan benaderen en/of te gaan werken met een andere propositie, omdat die bij een ander goed doel heel goed werkt, dan moet je bereid zijn om dat niet te gaan doen. Het kan op zichzelf een goed idee zijn, maar past niet in de weg die je bent ingeslagen. Een nieuwe doelgroep en/of een nieuwe manier van betrokkenheid kost tijd, energie en creativiteit, die je niet aan de andere campagne kunt besteden. Dit is natuurlijk wat kort door bocht in een paar zinnen, maar je begrijpt wat ik bedoel. Werken met een jaarplan vanuit een meerjarige strategie helpt om focus te houden en voortgang te monitoren.

 

Wordt fondsenwerving hiermee niet heel zakelijk en een soort trucje?

Zeker niet! De priester Henri Nouwen noemde fondsenwerving ‘een warme uitnodiging om betrokken te raken in een waardevolle missie’ en ik sluit me daar van harte bij aan. Maar dat wil niet zeggen dat je dan maar ‘een schot hagel moet afschieten’ in de hoop dat je wat raakt. Het werk van de fondsenwerver is om die warme uitnodiging in verschillende vormen toe doen. Door persoonlijke gesprekken, direct mailings, evenementen en projectvoorstellen. En het mooie van een warme uitnodiging is dat iemand die ook mag afslaan. Het kan nooit de bedoeling zijn dat fondsenwervers een soort ‘voet-tussen-de-deur-techniek’ toepassen in hun werk. Dat staat haaks op de identiteit en positie van goede doelen. De rol van de fondsenwerver is om vanuit passie voor de missie de warme uitnodiging te doen en te kijken waar het resoneert. Mensen die ook warm worden van die missie kun je benaderen om te kijken in welke vorm zij betrokken willen raken. Denk daarbij niet alleen aan geld. Mensen die vrijwilligerswerk willen doen, hun netwerk openstellen, presentaties verzorgen, expertise beschikbaar stellen enzovoort kunnen net zo waardevol zijn. Werken vanuit een strategie en een plan zorgt ervoor dat je de beschikbare tijd, geld en middelen gericht inzet. Ik vind dat een plicht voor elke organisatie die grotendeels bestaat door maatschappelijke bijdragen.

 

Kun jij voor elk goed doel fondsenwerven?

In theorie wel. Maar zoals ik al zei, fondsenwerving is geen formule die je overal kunt toepassen. Daarbij ben ik ervan overtuigd dat iemand in een gesprek kan merken of je spreekt vanuit een doordacht verhaal, of dat je vanuit je hart betrokken bent bij de missie van jouw organisatie. Dus persoonlijk kan ik alleen fondsen werven voor doelen waar ik achter kan staan. Mijn bloed gaat sneller stromen voor projecten waar mensen in het spel zijn. Ik zou hetzelfde kunnen doen voor organisaties die op andere gebieden werkzaam zijn, maar ik kies daar bewust niet voor omdat ik met passie mijn werk als fondsenwerver wil doen.

 

Kan iedereen fondsen werven?

In principe wel. Fondsenwerving is niet moeilijk. In de basis vraagt het om een plan, focus en doorzettingsvermogen. Iemand die na vier gesprekken moedeloos wordt als het niet direct iets oplevert kan beter een ander vak kiezen. In mijn trainingen vergelijk ik het vaak met het werk van de wijnboer. Hij werkt het hele jaar om één keer per jaar te kunnen oogsten. Als hij een week niets doet in de wijngaard heeft dat niet meteen gevolgen, maar tegen de tijd van de oogst plukt hij letterlijk de vrucht van wat hij het hele jaar wel of niet heeft gedaan. Het heeft geen zin om vlak voor de oogst als een gek te gaan snoeien of bemesten.

 

Zo is het ook met fondsenwerving; organisaties die investeren in de relatie met hun donateurs bouwen aan continuïteit. Want mensen geven aan organisaties die ze kennen, waarderen en vertrouwen. Het investeren in en onderhouden van een relatie is daar onlosmakelijk mee verbonden. Ik zie soms goede doelen die van probleem naar probleem werven. Zij komen in actie als er een tekort ontstaat, vragen de (potentiële) achterban om dat probleem op te lossen en kruipen dan weer terug achter de organisatiemuren. Totdat er weer een probleem ontstaat en dan hoor je ze weer. Ik noem dat geen fondsenwerving maar crisismanagement. Fondsenwerving neemt de relatie met de achterban serieus, net zoals je bij een vriendschap zou doen. Je vertelt waar je mee bezig bent en vraagt de ander wat voor hem/haar belangrijk is.

 

10 jaar is reden voor een feestje, hoe ga je het vieren?

Zeker! Ik heb in de afgelopen jaren verschillende goede doelen mogen helpen met het werven van alles wat nodig is om de missie uit te voeren en de organisatie te ontwikkelen. Ik kijk daar dankbaar op terug. De afgelopen tien jaren zijn voorbij gevlogen, maar zoals ik zelf vaak zeg tegen opdrachtgevers: ‘Als je doet wat je leuk vindt, houd je het langer vol’. Dat is hier ook zeker van toepassing. Ik geniet ervan om te analyseren waar een organisatie staat, wat de ambitie is en welke strategie past om daar te komen. Dus ja, het is zeker een feestje waard. Ik ga het in eerste instantie vieren met mijn gezin, ‘de aandeelhouders’. Het is dankzij de steun van mijn lieve vrouw en kinderen dat ik dit kan doen. Ze hebben me in de afgelopen jaren regelmatig moeten missen omdat ik ergens in het land ’s avonds een training moest geven of vanwege een congres in het buitenland. Zonder hun steun was het niet gelukt. Dus traditiegetrouw gaan we op 1 april uit eten en dit jaar met een extra feestelijk tintje! Daarnaast wil ik mijn opdrachtgevers bedanken voor het vertrouwen dat ze in mij hebben gesteld. Je weet vooraf niet zeker wat zal aanslaan en wat niet. Dat is vaak een ontdekkingstocht die we samen aangaan, maar daar is wel vertrouwen voor nodig.

 

Tot slot word ik blij van uitdelen. Zo heb ik in de afgelopen jaren ook verschillende goede doelen gratis geholpen omdat ze niet de middelen hadden om mij te betalen. Het feit dat dit kan (omdat er ook betalende opdrachten tegenover staan) maakt mij een gelukkig en dankbaar mens. En daarom heb ik besloten om vanaf 1 april 2022 mijn E-learning Fondsenwerving gratis ter beschikking te stellen voor iedereen.

 

Dat is een mooi aanbod, maar wat houdt het precies in?

De E-learning Fondsenwerving bestaat uit een serie videotrainingen die te maken hebben met fondsenwerving. Deze aflevering zijn online te bekijken, overal waar iemand toegang heeft tot internet. In totaal staan er op dit moment veertien verschillende onderwerpen in de E-learning, zoals: ‘Werven bij Bedrijven’, ‘Social Media’, ‘De Giftrangecalculator’, ‘Werken met een Jaarplan’, ‘Werven bij Vermogensfondsen’ en nog veel meer. Bij elk onderwerp zitten materialen waar je meteen mee aan de slag kunt. Tot nu kostte een aflevering 47,50 euro, maar vanaf 1 april is het helemaal gratis voor iedereen.

 

Veertien afleveringen à 47,50 dat is zo’n 650 euro, waarom geef je dat gratis weg?

Zoals ik al zei word ik blij van uitdelen en doorgeven. Ik zit op dit moment volop in het werk en als ik terugkijk dan is dat eigenlijk steeds zo geweest in de afgelopen tien jaar. Ik zou het geweldig vinden als ik nog meer goede doelen kan helpen. Zo is het idee ontstaan om de E-learning Fondsenwerving vrij toegankelijk te maken voor iedereen die een volgende stap wil zetten met fondsenwerving. ‘Delen is vermenigvuldigen’ is een van mijn stokpaardjes, en ik ervaar dat ook echt zo door de E-learning open te stellen voor iedereen.

 

Hoe kunnen mensen gebruik maken van dit aanbod? En zijn er kleine lettertjes verbonden aan deze actie?

Haha nee hoor, geen kleine lettertjes of addertjes onder het gras. Het is echt helemaal gratis, zonder voorwaarden. Het enige wat mensen moeten doen is een gratis account aanmaken op de website www.grantiou.nl en daarna de afleveringen kiezen die ze willen volgen, of gewoon allemaal.

www.jouwbloeiendepraktijk.nl

Deel dit bericht!